Artyści, performerzy, fotografowie, poeci, graficy, rzeźbiarze, muzycy i nie tylko, to ludzie, którzy od lat malują Toruń, dodając mu uroku i przede wszystkim niepowtarzalnego charakteru. Dzięki nim Toruń staje się barwnym i ciekawym miejscem na mapie Polski. „Tak maluję Toruń” to wyjątkowa akcja skupiona wokół social mediów oraz okazja do pokazania swojej wizji artystycznej i zaprezentowania swoich umiejętności przez najróżniejszych twórców, zarówno profesjonalistów, jak i amatorów, tych starszych i młodszych. Tym, którzy chcą tworzyć, a nie mają doświadczenia, z pomocą przyjdzie wyjątkowy rycerz 3D!
Artyści mali i duzi, czyli kto weźmie udział w akcji
Ludzie twórczy, kreatywni, pozytywnie zakręceni – wszyscy oni swoją pracą, działaniami czy twórczością wzbogacają krajobraz Torunia i dodają mu kolorytu, czyli mówiąc w przenośni „malują Toruń”. Celem akcji, jest tych twórców zachęcić do pokazania się publiczności wykorzystując hashtag „#TAKmalujeTorun”.
Ambasadorami akcji „Tak maluję Toruń” są dwaj artyści z Torunia. Tomasz Cebo, czyli artysta znany nie tylko ze swoich umiejętności plastycznych oraz Edgar Jerzy Pill – twórca i współtwórca ponad dwudziestu wystaw. Dla tych, którzy jeszcze poszukują swojej artystycznej drogi, a także dla najmłodszych artystów, w ramach akcji przygotowano kolorowankę 3D w kształcie toruńskiego Krzyżaka. Sympatyczny rycerz Zębol ma formę kilkunastocentymetrowej figurki i będzie dostępny w zestawie z kolorowymi farbkami i pędzelkami. Taki zestaw pozwoli uwolnić kreatywność i pobawić się w artystę. Wyjątkową zabawkę przygotowała toruńska firma Candellana, znana m.in. z produkcji świec w nietypowych kształtach, które zyskały popularność za granicą, na przykład wśród znanych zespołów metalowych takich jak Ghost, A Perfect Circle, Motorhead czy Slayer. Kolorowanka 3D pojawi się w sprzedaży 27 maja i będzie dostępna na Zamku Krzyżackim w Toruniu. Warto dodać, że poza podstawową edycją zabawki w sprzedaży dostępna będzie limitowana edycja kolorowanki, wzbogacona grafiką przygotowaną przez ambasadorów akcji i pamiątkową pocztówką.
Kim są ambasadorzy akcji?
Tomasz Cebo jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Artysta w swojej sztuce łączy elementy nowego ekspresjonizmu, malarstwa figuratywnego oraz ekspresjonizmu abstrakcyjnego, dzięki czemu tworzy zupełnie nowy i niepowtarzalny styl. Oprócz action painting, infantylizmu, czy motywów pejzażowych w swoich dziełach wykorzystuje też elementy audio instalacji i performance.
Edgar Jerzy Pill z zawodu konserwator, jednak swoją pasję odnalazł w malarstwie abstrakcyjnym. Jego prace znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych zarówno w kraju, jak i za granicą. Jego wyjątkowe malarstwo cechuje niebywała energia i hipnotyzujące działanie na odbiorcę. Artysta działa też na rzecz animacji kultury, edukacji wizualnej i popularyzacji współczesnego malarstwa niefiguratywnego.
Figurki krzyżaka Zębola, kojarzącego się z Zamkiem Krzyżackim w Toruniu przygotowała Candellana – toruńska firma, która swoje produkty wysyła m.in. do USA, Niemiec, Francji, Szwajcarii i kilkunastu innych krajów. Candellana zajmuje się produkcją świec w nietypowych kształtach, a dzięki wykorzystaniu technologii druku 3D oferuje ona możliwość realizacji indywidualnych pomysłów. Takim jest kolorowanka 3D stanowiąca maskotkę akcji.
„Tak maluję Toruń” to szansa nie tylko dla zawodowych artystów. W akcji jest również miejsce dla amatorów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z malarstwem, czy innymi dziedzinami sztuki. Niezależnie od wieku i stażu artystycznego Toruńska Agenda Kulturalna zaprasza wszystkich do wzięcia udziału w tym wyjątkowym przedsięwzięciu. Wystarczy pochwalić się swoją twórczością w mediach społecznościowych, oznaczając informacje hashtagiem akcji, „#TAKmalujeTorun”.
Wyjątkowy flash-mob malarski – namaluj obraz z Cebo i Pillem!
Całą akcję zapoczątkuje niezwykły flash-mob malarski w Fosie Zamkowej w sobotę, 27 maja 2023 roku, o godzinie 12:00, podczas którego torunianie i turyści będą mogli wspólnie stworzyć jeden, wielki obraz. Pod okiem ambasadorów – Tomasza Cebo i Edgara J. Pilla każdy będzie mógł poczuć się jak profesjonalny artysta i oddać swoją wizję na wielkowymiarowym płótnie. Jeden obraz, jedno miasto i jedna idea artystyczna – pomalować Toruń! To wydarzenie nie tylko da torunianom i turystom poczucie wspólnoty, ale też zintegruje ich, a wspólne, niepowtarzalne dzieło zostanie umieszczone na Zamku Krzyżackim i stanowić będzie odpowiedź, na to, jak my wszyscy malujemy Toruń.
Pomaluj Toruń razem z Nami!
W akcji „Tak maluję Toruń” udział może wziąć każdy, nie tylko osoby z talentem plastycznym. Celem organizatorów jest zachęcenie wszystkich do dzielenia się swoją twórczością i w ten sposób dodawania miastu kolorytu. Każdy chętny może zgłosić swój udział poprzez opublikowanie swojej pracy (może być to taniec, śpiew, fotografia itd.) w mediach społecznościowych (Instagram, Facebook, TikTok) z odpowiednim hashtagiem.
Punktem wyjścia dla przeprowadzenia projektu „Tak maluję Toruń” jest kolorowanka 3D w formie figurki Rycerza Zakonu Krzyżackiego – postaci, która nierozerwalnie kojarzy się z Toruniem i Zamkiem Krzyżackim. Przeznaczona dla dzieci i dorosłych kreatywna zabawka to zestaw plastyczny, w którym poza figurką znajdują się farby i pędzel, dzięki którym malarze-amatorzy będą mogli nadać zupełnie nowe i niepowtarzalne oblicze białym detalom oraz wykazać się swoją pomysłowością.
Strój toruńskiego Krzyżaka był biało-czarny – oczywiście, ale tym większe daje to pole do artystycznego eksperymentu i radosnego, kolorowego szaleństwa. Na jak wiele sposobów można pomalować figurkę rycerza pokażą ambasadorzy akcji – Tomasz Cebo i Edgar J. Pill. Jeśli masz talent artystyczny, to idealna okazja do pochwalenia się nim przed całym Toruniem! – Krystian Kubjaczyk, reprezentant zarządcy Toruńskiej Agendy Kulturalnej
Figurki wraz z pędzlami i farbami w cenie 44 zł za zestaw będą sprzedawane w kasie biletowej Zamku Krzyżackiego w Toruniu.
Po więcej informacji zapraszamy na stronę wydarzenia „Tak maluję Toruń”.
Zachęcamy do śledzenia strony oraz profili społecznościowych Toruńskiej Agendy Kulturalnej na Facebooku i Instagramie.